Wednesday, August 26, 2009

DIAM -Manusia berbicara setiap masa.

Assalamualaikum wbt..

Bicarayang baik akan membawa keselamatan dankebaikan kepada manusia. Jika bicaratidak mengikut adabnya, manusia akanmerana di dunia dan di akhirat. Didunia akan dibenci oleh manusia lainmanakala di akhirat bicara yangmenyakiti hati orang lain akanmenyebabkan kita terseksa di dalam nerakaAllah s.w.t. Na'uzubillahimin zaliq.

Bagi mereka yang beriman, lidah yangdikurniakan Allah itu tidak digunakanuntuk berbicara sesuka hati dan sia-sia. Sebaliknya digunakan untukmengeluarkan mutiara-mutiara yangberhikmah.Oleh itu, DIAM adalah benteng bagilidah manusia daripada mengucapkanperkataan yang sia-sia.HIKMAH DIAM

1. Sebagai ibadah tanpa bersusah payah
2. P erhiasan tanpa berhias
3. Kehebatan tanpa kerajaan
4. Benteng tanpa pagar
5. Kekayaan tanpa meminta maaf kepadaorang
6. Istirehat bagi kedua malaikatpencatat amal
7. Menutupi segala aib

Hadis-hadis Rasullullah mengenaikelebihan diam yangbermaksud: "Barangsiapa yang banyakperkataannya, nescaya banyaklahsilapnya. Barangsiapa yang banyaksilapnya, nescaya banyaklah dosanya.Dan barangsiapa yang banyak dosanya,nescaya neraka lebih utama baginya"(Riwayat Abu Naim)

"Barangsiapa yang beriman kepada Allahdan Hari Akhirat, maka hendaklah iaberkata yang baik atau diam" . (RiwayatBukhari & Muslim)"Barangsiapa diam maka ia terlepasdari bahaya". (Riwayat At-Tarmizi)

BANYAK DIAM TIDAK SEMESTINYA BODOH,BANYAK CAKA P TIDAK SEMESTINYA CERDIK,KERANA KECERDIKKAN ITU BUAH FIKIRAN,ORANG CERDIK YANG P ENDIAM LEBIH BAIKDARI ORANG BODOH YANG BANYAK CAKA P .MENASIHATI ORANG YANG BERSALAH, TIDAKSALAH. YANG SALAH MEMIKIRKAN KESALAHANORANG LAIN.KALAU ORANG MENGHINA KITA, BUKAN KITATERHINA, YANG SEBENARNYA ORANG ITUMENGHINA DIRINYA SENDIRI.

Manusia tidak akan dapat mengalahkansyaitan kecuali dengan diam. Jalan yangterbaik ialah diam kalau kita tidakdapat bercakap kearah perkara-perkarayang baik. Bicara yang baik adalahlambang hati yang baik dan bersih yangbergantung kepada kekuatan iman padadiri manusia.

Dari Abdullah bin 'Amr R. A,Rasullullah s.a.w. bersabda: "Sampaikanpesanku biarpun satu ayat... "Diam bukan bermakna sombong!! Jadi kitadinasihatkan hendaknya kita banyakberdiam (berzikir di dalam hati) danSenyum selalu ... kerna senyum ituadalah satu sedekah ..Insya'Allah

No comments:

Post a Comment